Saturday 14 August 2010

SKIM CEPAT KAYA PAK MAN TV

skim cepat kaya  (2)

Man Bersiap hendak ke Alor Star mencari barang ganti tv Cek Lah. Tiba- tiba ada bunyi  hon motorsikal. Bila Man  jenguk dijendela, rupanya Deraman dengan dibelakang tempat duduk motorsikalnya sebuah tv 42 inci. Belum sempat Man turun, Deraman sudah ada dihadapan pintu dengan tv diatas bahunya. Man membantu Deraman menurunkan tv itu kelantai." Hussh..... dah sebulan tak tengok tv kata Deraman". "Ok.. nanti saya baiki" kata Man pada Deraman. Tanpa cakap banyak Deraman pun pergi.

Man terus buka  cover belakang tv Deraman untuk lihat apa masalahnya. Setelah diperiksa Man nampak satu cip sahaja gugur. Cip itu harganya hanya satu ringgit sebiji dikedai alat ganti. Man buka beberapa alat dalam tv Deraman itu untuk dipindahkan kepada tv Cek Lah yang tersadai itu. Tv Cek Lah pulih dan gambarnya cukup terang.  Man terus hantar kerumah Cek Lah.  "150 Cek" kata Man kepada Cek Lah.  "Rosaknya banyak".Tanpa panjang cerita Cek lah senyum membayar.

Sampai dirumah, ibu Man bagi tahu, ada orang nama Esah hantar tv  suruh Man baiki. Man terus buka tv Esah dan keluarkan beberapa alat untuk ganti barang rosak dan diambil dari tv Deraman.  Tv Deraman sudah bergambar baik.  Semakin hari, rumah Man semakin ramai orang hantar baiki tv. Jika dahulu rumah Man hanya ada sebiji dua tv rosak, sekarang sudah mencapai belasan biji tv sedang dibaiki. Rumah Man  sudah sesak  dengan tv rosak.

Seperti biasa Man tidak membeli alat ganti melainkan menukar ganti antara tv-tv yang ada. Akhirnya, Man terpaksa mnyewa satu ruang kedai dipekan dalam kampung itu kerana terlalu banyak orang menghantar tv pada Man. Bukan orang kampung Man sahaja, sebalik lima enam kampung disekitar hantar pada Man juga kerana mereka pun keluar kepekan kecil yang sama.

Masa berjalan, perniagaan Man semakin meningkat, Man sudah memiliki pembantu, dan Man pula menerima pelatih-pelatih On Job Training yang dihantar oleh Jabatan Belia Daerah Alor Star. Perniagaan Man Sudah meningkat menjual tv terpakai. Mana-mana  tv yang telah dibaiki melebih 6 bulan jika tidak diambil oleh tuannya, Man jual. Hal ini telah diberi notis kepada pelanggan. Semua pelanggan memahami. Jika mereka tidak mampu untuk membayarnya, mereka boleh berunding dengan Man. Man boleh menangguhkan tiga bulan kagi. Man sangat bertolak ansur dan fleksibel.

Setelah hampir tiga tahun Man berniaga, Man berkahwin dengan gadis kampungnya. Tugas man sekarang lagi mudah. Isterinya menjaga kedai dan Man mula keluar untuk mengembangkan perniagaan lain. Tiba suatu malam dibulan ramadhan,  Man melakar satu rencana perniagaan berdasarkan pengalamannya dalam membaiki tv. lakarannya berbunyi begini.........  sambung..

No comments: