Sunday 8 August 2010

BETUL KE SUMBER REZKI LEBIH PADA BULAN PUASA?

Bahagian 3

Apa benar pada sepanjang bulan puasa tuhan taburi lebih rezki dari bulan biasa? Adui... itu soalan susah. Jika peperikasaan keluar soalan itu boleh jadi markah tinggi, atau boleh jadi tidak lulus seterusnya mungkin paras hidung. Tidak ada soalan lain ke?  itu kena  cari ulama' untuk jawapan tepat kerana mereka tahu hadis, tafsir Al Qur an !.

Hai.. itu pun kena cari ulama'?. Habis... ulama' kita asyek jawab perkara segini sampai mereka tidak ada masa untuk merangka fikiran urusan yang lebih besar. Soal besar? tidak kah ini juga soal besar?. Ya lah kalau ulama' kita duduk cari jawapan hal rezki, air sembahyang, batal sembahyang, batal puasa dan berbagai lagi soalan pendapat yang pening dan dangkal, mereka tidak boleh berfikir fasal konsep negara islam, soal perpaduan umat islam,soal  dan soal-soal yang lebih besar tergolong soal pembangunan negara dan ummah. Itu sebab boleh dikatakan semua negara islam mundur.

Jika ada ulama seperti mufti Perak Tan Sri Harussani bercakap fasal perpaduan umat islam ramai yang tingkah dia macam-macam pula. Bohong, tidak boleh campur hal politik, tidak perlu jadi orang tengah sampai kawan itu terjelir lidah menafikan bahawa dia tidak bohong dan ikhlas untuk melihat umat islam berpadu  macam mana?.

Haa.. itu sebab ulama kita duduk diam bersandar pangkal nyior sahaja. Mereka ambil pendekatan diam diri. Sebab kalau mereka bercakap ramai yang membantah. Satu-satu tanda tamadun umat islam itu akan runtuh bila  ahli-ahli poltik meminggirkan pendapat ulama'. Jadi dunia islam tidak terpandu oleh cahaya ilmu lagi. Mereka dikompas oleh nafsu dan keduniaan semata-mata.

Sebenarnya, tiada beza antara bulan puasa dengan bulan lain dalam kontek taburan rezki. Yang membezakannya adalah situasi satu bulan itu dengan bulan-bulan lain dalam setahun. Sebelas bulan kita makan siang, satu bulan kita hanya makan waktu malam. Bezanya soru  siang dengan soru waktu malam.

Kemudian memuncak sampai datang hari raya. Itulah yang membezakan bulan puasa dengan dengan bulan-bulan biasa. Ingat, bicara mengenai ibadat puasa bukan makan minum itu menjadi perkara pokok. Ia melibatkan secara total mengenai 'menahan diri'.

Lantaran itu,  kewajipan rukun islam itu telah membentuk gelagat dan cara berfikir umat islam khusus untuk satu bulan itu. Berbeza dengan bukan islam, dalam satu tahun itu tidak ada hari dan bulan yang yang berbeza mencorak kehidupan dan cara berfikir mereka.

wah...! nampaknya kena sambung lagi... nanti kawan kita yang selalu hayal baca lama-lama itu semakin menjadi pula angan-angannya. Pelik juga.. bila membaca sahaja TV dalam otak dia meraban kechanel lain. Macam ada satu lagi kawan saya itu. Dia lain pula sakitnya. Dia tidak boleh berucap lebih dari lima minit jika didalam majlis. Jika dia berucap panjang mula lah dia keluar cerita hayal. Dia berkawan dengan raja Jordan lah, dia berkawan dengan Obamalah...  macam-macam ada.  Sambung........

No comments: