Saturday 7 August 2010

BISNES - MUSIM CENDAWAN DATANG LAGI

Bahagian 2

Ramadhan datang lagi. Peniaga cendawan tumbuh lagi. Sebulan sebelum kedatangan Ramadhan, orang kita sibuk mencari lapang niaga.

Mengapa kita panggil peniaga cendawan?. Ini kerana mereka tumbuh melata hanya untuk satu bulan. Lepas itu lesap, tahun hadapan cambah lagi. Mereka cepat pupus, cepat hilang dan mudah tumbuh bila musim tiba.

Di Kuala Lumpur, Jalan Tengku Abdul Rahman terdapat 400 lot gerai kosong. 15,000 pemohon. Tidak seperti dahulu DBKL pilih,  runding dengan persatuan penjaja. Kali ini DBKL buat undi. 15,000 datang untuk gantung nasib pada 400 lot.  Adui... selerak, sesak, panas, berebut, tegang, lebih dari pilihan raya umum, apabila jumlah itu datang mengundi serentak.

Bandar-bandar kecil, masalah laman peniaga cendawan  yang disediakan oleh Majlis Bandaran kurang tegang. Biasanya semua dapat.

Hairan, mengapa bulan puasa sahaja?. Dari mana mereka ?. Sebahagian dari mereka adalah peniaga gerai, restoran pada bulan-bulan biasa. Bila bulan puasa kedai atau gerai mereka tutup. Jika mereka bercuti sebulan,  tunggu lepas raya alamat poket kosonglah. Kais pagi makan pagi. Yang lain?

Yang lain, sebahagian besarnya berpegang kepada falsafah dan cara berfikir orang melayu-islam bahawa bulan puasa adalah bulan terpilih dimana tuhan taburkan lebih rezki sepanjang bulan itu. Lagi ?.. sebahagian lagi mencari pendapatan tambahan untuk belanja raya.

Lagi?.. oh mereka ada bakat untuk berniaga kerana ada kebolehan buat makanan sedap dan ramai orang gemarkanya. Lagi? emm... ramai juga yang suka-suka. Suami makan gaji... dari jemu duduk dirumah lebih baik setahun sekali berniaga. Ada untung boleh  lepaskan wap, apa yang teringin tidak dapat suami belikan maka dia boleh beli.

Jika dibandar-bandar besar, sebahagiannya mencari jalan keluar untuk mengembangkan perniagaan mereka walau pun mereka ada kedai tetapi membuka cabang sementara ditempat yang menjadi tumpuan.

Yang geli hatinya, celaka pun ya juga, mereka yang mahukan tapak niaga untuk disewa kepada peniaga lain.
Senangnya yang jual terus. Jika tapak disekitar Jalan Masjid India, ada orang sanggup beli RM 15,000 keatas walaupun berniaga tidak sampai sebulan !.

Ada lagi yang kita tidak terimbas mengapa mereka jadi peniaga cendawan pada bulan puasa, tetapi yang diatas itu sudah cukup gambaran dari mana datangnya mereka.

Emm... oleh kerana orang kita jarang yang suka baca lama-lama, eluk saya sambung esuk cerita fasal ' cendawan bisnes' ini. Lagi pun kawan saya kata kalau baca lama-lama, dia mudah hayal kelain, berangan-angan nak kawin satu lagi... kah kah kah... kesitu pula merewangnya.

Thursday 5 August 2010

KELEMAHAN KECIL BOLEH JADI PELANGGAN CEMUS DALAM BISNESS

Bahagian 1

Awas, jika berniaga apa sekali pun wang cucuran adalah sama penting dengan barang yang kita jual. Kita jangan biarkan pelanggan menunggu lama berdiri menunggu kita memulangkan lebihnya. Kita kena ingat bahawa pelanggan adalah raja dan kita adalah hamba dalam perniagaan.

Kadang-kadang sebagai manusia kita juga mempunyai perasaan, mood, serta harga diri. Kita juga ada rasa mual dengan gelagat pelanggan. Seribu satu macam pelanggan kita temui semasa berniaga. Yang paling tidak tahan adalah mereka yang sangat remeh, eksyen dan berlagak, bercakap besar seolah-olah duit mereka itu emas.

Tetapi demi mesra pelanggan kita terpaksa tutup kelemahan kita. Menutup kelemahan kita itu adalah satu kekuatan dalam apa jua bidang berkomunikasi. Kita nampak steady dan tidak menunjukan sebarang tanda bahawa kita marah atau bad mood.

Kita harus ingat bahawa wang lebih walaupun satu dua sen mesti dikembalikan kepada pelanggan. Walau pun kadang-kadang kita berurusan jual beli dengan orang kaya dan dermawan. Mereka tetap mengira sebanyak mana wang cucuran yang kita kena kembalikan. Sebab ini adalah prinsip seorang pembeli. Jika kita tidak cukup walau pun satu sen mengembalikan kepada mereka, mereka akan kata kita tidak jujur. Mereka terlalu berkira terhadap wang cucur. Bab mereka derma lain.

Jika kita tidak cukup kerana tiada wang kecil sejumlah yang patut pulang balik, contohnya 10 sen, kita kembalikan 20 sen. Kita rugi sedikit tidak mengapa kerana 10 sen itu membeli keyakinan mereka pada kita. Mereka rasa terhutang dari kita dan akan datang  mereka kembali lagi.

Jika mereka pula terkurang sedikit samada 10, 20 sen dari harga barang dan terkial-kial mencari wang kecil, cepat-cepat kita  berikan diskaun kepada mereka. Contohnya "tak apalah", " biarlah" " ok lah". Mereka akan seronok dengan kita. Dalam hati mereka kita sangat pemurah, bertolak ansur dan sedia berlebih kurang.

Jika mereka tidak cukup wang satu ringgit lagi misalnya, jika mereka adalah pelanggan kita kenali cepat-cepat kita kata "lain kalilah". Mereka akan besar hati dan mengikat mereka untuk datang lain kali. Jadi, setiap pelanggan kita pasang tali halus dengan berbagai cara samada diskaun, harga promosi, dan ada sekali sekali sekala kita kasi ekstra sebagai menghargai pelanggan tetap kita.

Kelemahan bangsa kita dalam perniagaan adalah menyediakan wang cucur. Atasi kelemahan kecil itu segera supaya kita terus berjaya dalam perniagaan.