Tuesday, 6 April 2010

RESOLUSI FREESEX SEBAGAI SATU BUDAYA DILULUSKAN DIMALAYSIA

RESOLUSI FREESEX SEBAGAI SATU BUDAYA DILULUSKAN DIMALAYSIA- Dato’ Azizan Yaakob - melayurayadaily


Keputusan pemilihan Perhimpunan Agung MCA memberikan kesan yang mendalam kepada pemikiran kita terhadap sistem nilai dan falsafah hidup masyarakat cina. Kita tidak boleh berfikir dalam kotak melayu-Islam lagi apabila menilai budaya orang cina.

Budaya adalah kata dasar dari ‘kebudayaan’( culture). Culture adalah perkataan Inggeris berasal dari perkataan latin ‘cultura’ . yang bermaksud budi dan daya. Daya mengandungi erti akal, jalan fikiran, ciptaan, bikinan (Asmad, 1990). Dalam bahasa Jerman kultur, thaqafah (Arab), wen hwa( Mandrin).

Radcliff –Brown, A.R (1952). Struktur and Function in primitive society – kebudayaan sebagai ‘satu proses yang diperolehi oleh seseorang melalui hubungannya dengan orang lain atau benda-benda seperti buku, karya seni, pengetahuan, kemahiran, idea, kepercayaan, rasa dan sentimen’.

Manakala Drs. Sidi Gazalba (1983)., Islam dan Perubahan Sosiobudaya- mengatakan ‘kebudayaan adalah cara berfikir dan cara merasa yang menyatakan diri dalam seluruh kehidupan sekumpulan manusia yang membentuk masyarakat’.

Budaya adalah cara hidup ( way of life) yang meliputi semua aspek kehidupan dari A hingga Z daripada janin, lahir hingga kemati. Lantaran itu, kita telah menerima kesemua bentuk budaya cina selagi terkesan oleh radar kita. Hanya kita masih tidak percaya dan menerima apa yang dikatakan freesex dikalangan masyarakat itu secara terbuka apa lagi dipapar di skrin, publik boleh menontonnya dan berbicara tentang anu… kita , aksi kita itu dan ini.

Keputusan pemilihan Chua Soi Lek sebagai Presiden MCA membawa kefahaman sebenar kepada kita bahawa freesex adalah budaya yang halal dan tidak mendatangkan kesan moral kepada masyarakat cina. Sebelum ini, kita hanya tahu dan saling memahami bahawa minum arak, judi, pelacuran dan sebagainya bukan halangan moral kepada mereka.

Keputusan majoriti kepimpinan MCA itu sudah pasti mengubah lanskap sosio- budaya bukan sahaja masyarakat cina malah menyerap kedalam masyarakat majmuk Malaysia tanpa menoleh kebelakang lagi. Paling mudah terjangkit virus itu adalah orang melayu.

Dinding kongkrit budaya melayu-islam telah lama ruyup dan kita boleh meramal bahawa pengaruh kemajmukan, libralisasi melayu- Islam semakin berkembang berdasarkan beberapa indeks gejala sosial dinegara ini. Judi, arak, pelacuran dan berbagai lagi bukan budaya tradisi pribumi, direka secara inovasi dalam berbagai bentuk moden adalah pakej sebuah kemerdekaan yang ditinggalkan oleh penjajahan Barat terus mengalir memasinkan fizikal dan spiritual melayu-Islam Negara ini.

Influenza A - HiNi sejenis virus babi adalah satu signal kepada kita sesuatu lebih dahsyat berlaku pada masa hadapan impak dari budaya makan masyarakat lain yang kita terpaksa hadham atas nama kemajmukan, Statik yang menunjukan orang melayu paling ramai menjadi mangsa virus itu walau pun kesihatan merupakan masalah kemanusian tanpa sempadan.

Gejala pembuangan bayi baru lahir merempuh pemikiran kita mendadak dalam satu masa menjadi trend masa hadapan. Sebenarnya kita agak malu mengakui bahawa freesex telah lama mengakari masyarakat kita kerana ada pembawa yang tegar dikiri kanan kita dinegara ini dimana kita tidak bermaya menolaknya.

Jika dahulu kita merumuskan bahawa budaya kuning diimpot dari barat kerana sentiment benci kepada barat ternyata teori itu meleset sama sekali. Sebenarnya, budaya merah, kuning dan berbagai warna lagi telah tersemai sejak belum merdeka lagi dan berkembang pesat sejajar dengan peningkatan kependudukan negara ini.

Sesetengah pihak pasti melenting jika ada yang nakal mengatakan bahawa gagasan perpaduan faktor semakin cepat budaya tidak bermoral bagi melayu Islam berkembang. Namun demikian, keutamaan kita sebagai sebuah Negara bangsa perpaduan wajar diperkukuhkan walaupun ia merupakan isu pembangunan bersama keruntuhan.

Atas nama kepesatan pembangunan dan menyediakan manusia-ekonomi, pengajian tentang pembangunan manusia atau sains kemaysrakatan diIPT sudah lama disempitkan ruangnya membunuh ikon pembangunan manusia. Pengkritik sosial telah hampir pupus sehingga suatu masa lampau Dewan Bahasa hampir gulung tikar. Sejarah Negara-negara maju pembangunan manusia dikembangkan bersama pembangunan Industri dan kita tidak mengambil ikhtibar darinya.

Dengan itu bersedialah bangsa melayu sebagai bangsa besar sedang menuju perubahan aliran libralisasi dalam masa yang singkat sejajar dengan perkembang dunia globalisasi। Paling seronok Nik Ajek juga dah menerima suaheboh TV3 diKelantan dan secara bahasa badan Nik Ajek buat fatua Suaheboh halal, muzik dan artis halal, libralisasi halal dimana dulu semuanya haram, toghut, syaitan dan kafir. Lim Kit Siang senyum dakwahnya menjadi. Wah Tok Gulu sudah mali, Pak Gulu sudah libral, sekarang adik- abang. Malaysian-Malaysia.Fikirlah…




KADANGKALA PEMIMPIN TIDAK BEGITU RELEVEN


KADANGKALA PEMIMPIN TIDAK BEGITU RELEVEN – Dato' Azizan Yaakob – http://melayurayadaily.blogspot.com/


Isu kontemporari dalam kepimpinan diabad ke-21 terdapat kajian yang menunjukan bahawa dalam sesetengah situasi sebarang gelagat yang dipamerkan oleh pemimpin adalah tidak releven. Disebaliknya, sesetengah individu, kumpulan, pengikut, tugas dan angkubah pengorganisasian boleh bertindak sebagai penggantian kepada kepimpinan


Situasi itu bergerak kehadapan tanpa memerlukan pengaruh seseorang pemimpin. Beberapa faktor yang mendasari situasi ini। antaranya ciri pengikut seperti pengalaman, latihan, orientasi professional, keazaman dan keperluan kepada kebebasan boleh mengurangkan kebergantungan kepada pemimpin.

Apabila pemimpin mempamerkan berbagai gelagat selfish, self indulgent, self determination serta penonjolan ciri pada amalannya, ia bertukar menjadi persepsi, langsung terposisi dalam kotak pemikiran umum secara senyap menjadikan seseorang pemimpin itu tidak releven.

Kesamaran visi, polisi, matlamat serta halatuju kepimpinan seperti kapal ditengah lautan tiada berkompas juga menjadikan kepimpinan tidak releven। Terlalu abstrak dengan teoritis, retorik dan tidak berpijak atas realiti pengikut yang dipimpin malah kadangkala posisi pemimpin yang terlalu jauh puluhan, ratusan kilometer kehadapan hingga tidak dapat ditapak oleh pengikut terbanyak lantas mereka mengambil sikap tidak perduli dan memasang haluan sendiri.

Seterusnya, ada batas keterbukaan menegur pemimpin terutama dalam hal-hal yang mengerumuni peribadi pemimpin, menyentuh sensitiviti yang dijelaki oleh masyarakat। Pada tahap cacing naik kemata, masyarakat meletakan pemimpin kepinggiran, kemudian mereka hidup mandiri dengan seadanya, berubah secara evolusi tanpa idea kepimpinan। Rumusnya, ia membangun sendirian tanpa ada pihak lain merancang.

Namun demikian, jika sesebuah organisasi mempunyai ciri-ciri seperti matlamat yang jelas, prosedur, peraturan dan disiplin yang ketat serta mempunyai kumpulan kerja yang berkerjasama erat, boleh menggantikan kepimpinan formal.

Kepimpinan merupakan seseorang yang mempengaruhi orang lain supaya bersetuju dengan rela hati bertindak bagi mencapai objektif yang disasarkan। Mendekati model laluan matlamat, pemimpin berkesan akan memperjelaskan serta memudahkan perjalanan atau hala tuju bagi pengikutnya menjalankan sesuatu kerja untuk mencapai objektif dari A hingga Z tanpa rintangan dan halangan.

Steven R. Covey mengatakan bahawa model bagi kepimpinan yang berasaskan ketua terbahagi kepada tiga peranan utama atau fungsi penting iaitu pencarian laluan, penjajaran dan pembahagian kuasa.


Pencarian laluan boleh diperolehi dalam pembentukan visi dan misi॥ Budaya menjadi menarik hasil dari tujuan yang hebat dan unggul bagi memenuhi kehendak masyarakat (pelanggan) dan pihak yang berkepentingan। Lantas digabungkan antara sistem nilai dan visi bersama-sama dengan citarasa pelanggan serta puak berkepentingan melalui rancangan strategik. Ia juga boleh dipanggil laluan strategik.

Kedua, penjajaran melibatkan pemimpin mempastikan struktur organisasi, sistem dan proses-proses operasi menyumbang kearah pencapaian visi dan misi bagi memenuhi kehendak masyarakat dan mereka yang berkepentingan. Pemimpin tidak mengganggu, tidak menjadi pesaing dan tidak mendominasikan aktiviti-aktiviti tersebut sebaliknya tujuan utama pemimpin adalah sebagai penyumbang. Penjajaran berlaku apabila para pekerja, pembantu dan penyokong sejajar dengan visi dan misi serta strategi pemimpin. Mereka memahami kehendak, berkongsi iltizam yang kuat bagi mencapai visi tersebut.

Selanjutnya adalah pengagihan kuasa। Manusia, para pekerja, pembantu atau penyokong mempunyai bakat besar, kepintaran dan kreativiti. Kebanyakannya ciri-ciri sifat ini berada dalam suasana tidak aktif dan tidak disimulasikan. Pemimpin berganding dengan mereka untuk diseragamkan bersama visi dan misi setelah mendapat penjajaran. Tujuan dan misi individu digabungkan bersama atau diserapkan kedalam misi organisasi. Apabila tujuan-tujuan ini bertindih antara satu dengan lain menuju satu arah yang ditetapkan oleh pemimpin maka wujudlah sinergi.

Semangat yang melonjak dalam diri para pekerja, pembantu dan penyokong akan mempamerkan bakat, kepintaran dan kreativiti bersedia melakukan apa sahaja dengan prinsip dan nilai bersama dalam memberi khidmat kepada pelanggan, masyarakat dan puak yang berkepentingan. Nah.. pada saat itu pemimpin hanya menilai maklum balas, membuat pembetulan serta meningkatkan perkhidmatan bagi mencapai misinya.

Kehendak dan kepuasan masyarakat tidak terbatas. Bagaimanapun, mereka dapat menetapkan kadar keperluan kepuasan mereka dari khidmat seorang pemimpin. Kebijaksanaan mengukur kepuasan diri masyarakat tidak boleh diperkecilkan. Paling menakjubkan masyarakat mempunyai kepintaran emosional dapat mengukur bahawa seseorang pemimpin itu ada keterbatasan upaya dalam memenuhi citarasa semua orang.

Dikala masyarakat sedang membicarakan konsep keberkesanan kepimpinan terpacul, model aktor pimpinan meletakan diri lebih penting dari segala-galanya malah melebihi tuhannya। Malanglah bagi sesebuah masyarakat apabila ada seorang pemimpin menggunakan apa juga kaedah kepimpinan, para pekerja, penyokong, masyarakat dan pihak berkepentingan untuk mencapai matlamatnya.

Lima bentuk kuasa sama ada berbentuk kuasa sah, kuasa paksaan, kuasa ganjaran, kuasa pakar dan kuasa rujukan sewajarnya ditangani untuk mencapai matlamat organisasi dan masyarakat umum, sebaliknya dieksploitasi untuk menjaring gol peribadi. Peraturan, akhlak, moral, etika malah ketuhanan diketepikan terus asalkan apa yang dikejarnya tergarap.

Mereka percaya pada diri bahawa sebarang gelagat mereka sangat sulit dari pemerhatian umum atau sengaja membuat bebal. Peduli apa?. Situasi ini membawa seseorang pemimpin tidak lagi releven. Fikirlah…