Wednesday 11 August 2010

TELUR MATANG

catatan pinggir
Terima kasih kepada Cik Nadia Hezlin Y. Lecturer Pemasaran yang masih muda dan matang. Entah dimana sekarang!.

Saya menulis bidang bisnes ini jauh dari lubuk hati saya untuk mengajar itik berenang  melainkan bagi mengisi masa lapang saya agar lebih bemakna. Selain dari itu, dapat mempelbagaikan maklumat dalam bidang maya supaya banyak pilihan dalam minat membaca.

Laman ini adalah satu catatan pinggir yang bebas dan sesiapa yang menemuinya, jika berminat untuk membacanya bolehlah bekongsi fikiran bersama. Ia adalah satu nota peribadi saya, bagi mengingati diri saya ketika mengulangi apa yang saya belajar bertahun-tahun dikuliah dalam bidang pengurusan perniagaan. 

Tidak semua, melainkan apa yang menjadi minat saya untuk mengkaji lebih dalam sesuatu yang belum saya ketahui. Kadang-kadang saya merasa semakin banyak kita belajar, semakin banyak yang kita tidak tahu. Begitulah luasnya ilmu yang tuhan tunjukan kepada kita jika kita berusaha dan berdoa untuk mengetahuinya.

Dalam menimba ilmu, ianya seperti air di lautan, semakin ditimba semakin banyak dan tidak pernah surut. Kelebihannya, kita brfikiran luas kerana sesuatu perkara kita ada kebolehan melihat berbagai sudut. Itulah kematangan.  Ini bukan sahaja kita belajar dibilik kuliah atau pondok sebaliknya alam terbentang dijadikan guru.

Di Indonesia, jika mereka kata telur setengah matang itu bermakna telur rebus separuh masak. Jadi telur matang itu sendiri kita faham maknanya. Oleh itu, fikiran  matang itu seperti telur rebus penuh masak yang   dijadikan  cendera hati majlis kahwin itulah agaknya. Wallahu alam. Hehehe betul ke?

No comments: