Saturday, 14 August 2010

SKIM CEPAT KAYA PAK MAN TV

skim cepat kaya  (2)

Man Bersiap hendak ke Alor Star mencari barang ganti tv Cek Lah. Tiba- tiba ada bunyi  hon motorsikal. Bila Man  jenguk dijendela, rupanya Deraman dengan dibelakang tempat duduk motorsikalnya sebuah tv 42 inci. Belum sempat Man turun, Deraman sudah ada dihadapan pintu dengan tv diatas bahunya. Man membantu Deraman menurunkan tv itu kelantai." Hussh..... dah sebulan tak tengok tv kata Deraman". "Ok.. nanti saya baiki" kata Man pada Deraman. Tanpa cakap banyak Deraman pun pergi.

Man terus buka  cover belakang tv Deraman untuk lihat apa masalahnya. Setelah diperiksa Man nampak satu cip sahaja gugur. Cip itu harganya hanya satu ringgit sebiji dikedai alat ganti. Man buka beberapa alat dalam tv Deraman itu untuk dipindahkan kepada tv Cek Lah yang tersadai itu. Tv Cek Lah pulih dan gambarnya cukup terang.  Man terus hantar kerumah Cek Lah.  "150 Cek" kata Man kepada Cek Lah.  "Rosaknya banyak".Tanpa panjang cerita Cek lah senyum membayar.

Sampai dirumah, ibu Man bagi tahu, ada orang nama Esah hantar tv  suruh Man baiki. Man terus buka tv Esah dan keluarkan beberapa alat untuk ganti barang rosak dan diambil dari tv Deraman.  Tv Deraman sudah bergambar baik.  Semakin hari, rumah Man semakin ramai orang hantar baiki tv. Jika dahulu rumah Man hanya ada sebiji dua tv rosak, sekarang sudah mencapai belasan biji tv sedang dibaiki. Rumah Man  sudah sesak  dengan tv rosak.

Seperti biasa Man tidak membeli alat ganti melainkan menukar ganti antara tv-tv yang ada. Akhirnya, Man terpaksa mnyewa satu ruang kedai dipekan dalam kampung itu kerana terlalu banyak orang menghantar tv pada Man. Bukan orang kampung Man sahaja, sebalik lima enam kampung disekitar hantar pada Man juga kerana mereka pun keluar kepekan kecil yang sama.

Masa berjalan, perniagaan Man semakin meningkat, Man sudah memiliki pembantu, dan Man pula menerima pelatih-pelatih On Job Training yang dihantar oleh Jabatan Belia Daerah Alor Star. Perniagaan Man Sudah meningkat menjual tv terpakai. Mana-mana  tv yang telah dibaiki melebih 6 bulan jika tidak diambil oleh tuannya, Man jual. Hal ini telah diberi notis kepada pelanggan. Semua pelanggan memahami. Jika mereka tidak mampu untuk membayarnya, mereka boleh berunding dengan Man. Man boleh menangguhkan tiga bulan kagi. Man sangat bertolak ansur dan fleksibel.

Setelah hampir tiga tahun Man berniaga, Man berkahwin dengan gadis kampungnya. Tugas man sekarang lagi mudah. Isterinya menjaga kedai dan Man mula keluar untuk mengembangkan perniagaan lain. Tiba suatu malam dibulan ramadhan,  Man melakar satu rencana perniagaan berdasarkan pengalamannya dalam membaiki tv. lakarannya berbunyi begini.........  sambung..

SKIM CEPAT KAYA


Skim cepat kaya yang mula-mula saya dengar dalam hidup saya adalah 'Pak Man Tv '. Nama ini bukan nama sebenar, kerana bulan ramadhan ini saya tidak mahu menyentuh perasaan sesiapa yang masih hidup atau yang telah mati.

Man adalah seorang pemuda lepasan pusat latihan belia Dusun Tua, Selangor. Masa itu tidak seperti sekarang, kerajaan serius untuk melatih golongan muda supaya mahir dalam satu-satu bidang. Di Dusun tua, semua kursus ada. Man memilih kursus membaiki Radio TV. Selepas dua tahun Man balik kekampung dengan bekal dalam otak penuh fius,wayar dan  valve radio dan tv.

Sampai dikampung, waktu petang ramai orang melepak dikedai kopi gempar nampak Man balik. Dua tahun tidak jumpa, Man panggil yang ada dikedai minum tea tarik sambil bercerita dua tahun hidup macam askar diDusun tua. Sekarang ramai orang sudah tahu Man boleh repair radio, player dan tv. Pada waktu itu tidak ada orang repair tv dikampung itu. Jika rosak, semua pakat hantar baiki di Alor Star, 30 minit dari kampung Man dengan motorsikal.

Berapa hari setelah Man pulang kekampung, Pak Alang hantar sebiji tv kerumah Man minta dibaiki, sudah seminggu rosak. Man terus ambil sepana dan buka. Man nampak satu wayar lucut. Man diam, kemudian dia periksa tempat lain. Tidak ada kerosakan lain kecuali wayar yang lucut itu. Perlahan Man sambung balik. Tv dipasang. Fushs gambar itu dia, cerah!. Pak Alang terus campak RM 100 pada Man, Man bilang " issshk Pak Alang banyak sangat ni". Pak Alang kata ambil lah, kalau dia bawa repair pada cina di Alor Star paling tidak RM 200. Semua orang cakap begitu.

Man sudah ada RM 100 untuk modal beli alat ganti tv atau radio yang rosak jika ada orang hantar lagi. Pak Alang goreng rata, puji Man cekap repair  tv. Disurau, kedai kopi dan dimana sahaja dia dapat berbual dengan kawan-kawannya dia akan cerita.

Dua hari selepas Pak Alang, Budin pula hantar tv sebelah pagi dan sebelah tengah hari Cek Lah juga hantar tv rosak kerumah Man. Man balik dari Alor Star, Ibunya beri tahu ada dua biji Tv orang hantar untuk dibaiki. Selepas makan Man terus buka dua-dua sekali cover belakang tv tersebut. Dua-dua tv itu jenis sony. Barang yang rosak tidak sama. Man ambil barang dari  tv Cek Lah sebagai alat ganti tv Budin. Tv Budin pulih seperti sedia kala. Bila siap Man hantar rumah Budin dengan motorsikal dan kenakan bayaran repair tv itu  RM 120. Budin senyum membayar. Murah. Kalau Alor Star cina akan minta paling kurang RM 250. Dia sudah tanya. Budin pula goreng rata, Man repair tv bagus, cekap, cepat dan murah.

Tv cek lah belum dibaiki....     bersambung...



CEPAT KAYA

Satu lagi penyakit masyarakat kita adalah ingn cepat kaya. ia berada dimana-mana tidak kira apa status sosial. Jika boleh kerja hanya sedikit atau labur hanya sedikit tuk..tuk jadi kaya. Itu sebab ramai jadi kaki ekor, beli loteri, jadi broker, puja harta karun dan masuk skim cepat kaya.

Fikiran ini bahaya kerana orang tua-tua sudah adakan perumpamaan "tidak kaya- kayak". Apa kayak itu?. Kayak itu maksudnya 'hampalah'.Ada lagi selalu orang sebut 'yang dikejar tak dapat, yang dikendung berciciran". Lagi ? emm seperti 'anjing dengan bayang'. Ok faham.

Sebenarnya tidak ada jalan singkat untuk jadi kaya. Ada orang dari usia muda berusaha sampai tua tidak juga berjaya. Ada orang dari muda berusaha bila tua berjaya jadi kaya tetapi pada ketika itu kekayaan tidak berguna lagi kerana penuh dengan penyakit. Kekayaan digunakan hanya untuk belanja perubatan.

Ada orang jadi kaya tetapi tidak dihormati orang lain kerana kekayaannya datang dari sumber yang tidak sah. Apa sahaja boleh jadi duit tidak kira hak orang lain dia sapu. Jadi, cita-cita berjaya tapi hidup jadi kera sumbang. Kena hukum alam.

Ada orang jadi kaya tiba-tiba tuhan ambil nyawanya, anak isteri berbalah berebut harta pusaka sampai hilang tali persaudaraan. Ada yang merajuk langsung tidak mengaku keluarga. Ada juga saya pernah lihat anak orang kaya sanggup derhaka pada ibu bila bapanya meninggal kerana ingin bolot harta pusaka.

Ada orang jadi kaya, tidak sedar diri jadi kaki semua maksiat tiba-tiba takdir tuhan jatuh miskin, oleh kerana kejatuhan sekelip mata maka amat sukar untuk percaya bahawa hidupnya jadi susah. Tidak dapat menyesuaikan diri lebih seksa dari susah sebelumnya. Ramai juga yang begini.

Ada orang bila ada kuasa halalkan semua cara untuk kumpul harta kekayaan dengan jalan singkat, rasuah, salah guna kuasa dan menyeleweng untuk kepentingan peribadi. Tapi bila cukup kaya tiba-tiba duduk dalam penjara, harta dibekukan. Satu sen tidak guna.

Namun tetap ramai jadi kaya dalam keberkatan kerana usahanya yang berbaloi, suka membantu masyarakat, tidak bakhil, menggunakan harta pada jalan yang tuhan redha. Keluarganya aman, berjaya dan sangat dihormati oleh masyarakat. Kekayaan seumpama inilah kita mahukan.

Untuk jadi kaya, kena ingat bahawa disamping kekayaan sebagai amanah tuhan ada pekej lain yang kita tidak terfikir mengiringi kekayaan tersebut. Pekej itu seperti apa yang sebahagian saya sebut diatas.

Untuk jadi kaya tidak semudah pasang pelita. Memusingkan kapal yang besar tidak sama memalingkan perahu yang kecil. Kapal besar silap pusing terlanggar kapal lain jadi roboh. Silap-silap terbakar.

Umat islam harus berusaha untuk jadi kaya jika mahu islam dihormati dan diteladani. Bagaimana pun jalan untuk kita jadi kaya itu harus jelas dan jika kita jadi kaya harus tahu menguruskan kekayaan itu.

Thursday, 12 August 2010

NIPAH - NUCLEAR POWER GUNUNG BENUM

Catatan pinggir

Dua tahun lepas, Dato' Seri Dr.Jamaludin Jarjis sebelum mengakhiri jawatannya sebagai Menteri Sain, Teknologi dan Inovasi telah melawat Jerantut bertemu dengan kurang lebih 40 orang pemimpin Daerah itu. Saya dapat mencelah dan mendengar sama mesej yang disampaikannya.

Sebenarnya ada misi tersirat tetapi saya tidak menyentuh tugasan itu hanya saya tertarik kepada satu cerita pengalaman DS.JJ dikementerian Sains itu. Saya tidak tahu asal mulanya kenapa dia masuk ke cerita daun nipah dan ianya sangat menarik minat odeon yang mendengarnya pada pertemuan itu.

DS. JJ bercerita dia telah mengarah Bahagian Inovasi Kementerian  supaya mengkaji tentang khasiat daun nipah berdasarkan pemerhatian karaktor seekor beruk jantan bersama 30 ekor beruk betina diatas sepohon pokok rendang dan berhampiran pokok itu terdapat seperdu nipah.

Mengikut ceritanya, beruk jantan itu dapat menunjukan kejantanannya yang begitu 'power' sehingga kesemua 30 ekor beruk betina itu tersenyum lebar, meriah dan riang kerana mendapat layanan dan cumbuan hingga ketitisan terakhir, ranting dan daun pohon itu bergetar menyahut kenikmatan pelukan sijantan dengan penuh romantis lantas jari jemari terkepal diasaat akhir kemudian membuka sendiri perlahan-lahan. Seekor demi seekor menunggu giliran didahan yang lain. Bila beruk jantan rasa powernya berkurangan dia turun sebentar memetik daun nipah dan memakan secukupnya. Kemudian power nya datang balik dia menamatkan semua yang masih menunggu dengan sabar. Bagi menyelesai permintaan 30 ekor itu tidak memakan masa yang panjang. Barangkali, powernya itu tiada limit. Pemerhatian ini kata nya berulangkali.

Beliau mengatakan jika usaha itu berjaya, dia akan berhenti menjadi menteri untuk menjadi usahawan biotek nipah bagi dipasarkan keseluruh dunia dan dia akan jadi kaya raya hasil jualan pil power tersebut. Khasiat nipah juga barangkali boleh jadi penyembuh penyakit atau lain-lain.

Saya pun buka mulut bertanya. "Dato' seri jika daun nipah power, bagaimana 'buah nipah"?. Dia menjawab semua sekali dikaji dari akar, batang, hingga kedaun atau bunga dan buah jika ada . Saya pun fikir kalau daun bgitu punya power, buah lagi power barangkali beruk itu bukan sahaja dapat memenuhi kehendak beruk betina malah dapat memenuhi kehendak beruk jantan juga. Hehehe..hak..hak.. hak...Huish bahaya !. Rata buang bayi. Hehehe.

Dato' Seri JJ tidak menjadi menteri sains lagi, sekarang menjadi Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat. Kajian itu tidak diteruskan. Lain menteri lain minat. Menteri sain yang ini angau  sahaja nampaknya. Lantaklah.


WOOIYE..... DI AMERIKA TAK ADA POKOK NIPAH KER DATO' ?

Wednesday, 11 August 2010

PEMASARAN - MARKETING MYOPIA

Bahagian 7

Saya mengadaikan semua telah memahami maksud pengurusan pemasaran serta kepentingannya sebagai satu pengurusan yang baik bagi sesebuah organisasi bisnes samada kecil atau pun besar. Pengurusan pemasaran mempunyai falsafahnya tersendiri sebagai amalan tetap organisasi bisnes yang memanjat naik.

Terdapat lima cabang falsafah atau konsep pengurusan tersebut,  antaranya adalah  konsep produk, konsep pengeluaran, konsep jualan, konsep pemasaran dan konsep pemasaran kemasyarakatan. Barangkali ada cabang lain yang baru diperkenalkan oleh para pengkaji pemasaran namun buat masa ini saya belum dapat menemukannya.

Kita lihat dahulu konsep produk. Pengguna mempunyai gelagat memilih yang berbeza dan unik. Mereka akan membeli  sesuatu produk atau servis sekiranya produk tersebut berkualiti, berprestasi tinggi serta inovatif. Bagaimana pun ia tergantung kepada kelas sosial seseorang. Berbeza kelas sosial berbeza tingkat kualiti yang dipilih.

Kelas sosial yang dimaksudkan adalah tingkat pendapatan. Ada orang,  sangat berpuas hati terhadap kualiti kasut Belly buatan Siam dimana harga asal  1000 bath, bila ditawar mendapat separuh harga 500 bath (RM 50.00). Ada orang tahap puas hatinya dapat memakai kasut Belly berharga RM 7000.00 dari Oxford Street, London. Jadi tahap kualiti dan kepuasan hati itu berbeza-beza, bergantung kepada............

Hal yang sedemikian, pengeluar sentiasa menekankan aspek pembangunan produk yang berterusan.Lantaran itu pengeluar berusaha menumpu kepada inovasi terhadap poduknya. Contohnya, KFC pada asalnya pengeluar ayam goreng dan set-set  sokongan seperti kentang goreng dan sebagainya telah menambah jumlah hidangan berasaskan ayam kepada burger yang sebelum ini dikontrol oleh Mac Donald. Tetapi dalam versi yang berbeza.

Unilever, pada mulanya hanya pengeluar serbuk pencuci untuk kotoran biasa, hasil inovasinya diubah kepada penghilang kotoran degil. Dari serbuk kepada cecair. Seterusnya warna tidak luntur. Sekarang ini pula produk stainshield.

Dalam perniagaan kecil seperti bisnes makanan juga sebenarnya memerlukan inovasi dan mengkaji gelagat pelanggan. Samada penambah baikan rasa, perkhidmatan, pilihan sokongan hidangan dan sebagainya. Sikap tidak puas hati pada tahap yang ada perlu disemai. Barangkali, produk hidangan sangat baik, tetapi lemah didalam servis juga perlu dibaiki dan konsisten.

Harus diingat kadang-kadang konsep produk ini terdorong keperangkap marketing myopia. Lor.. binatang apa pula itu?. maknanya pandangan sempit dalam bisnes. Sempit?, sempit bagaimana?. Begini contohnya. Kita berfikir bahawa pada waktu malam pelanggan suka masakan panas 'ala siam' maka kita pun menyediakan banyak jenis hidangan makanan tersebut. Berbaris dan bermuka-muka menu adalah makanan ala Thai.

Sebenarnya apa yang berlaku, pelanggan memerlukan makanan lain seperti nasi lemak, ikan bakar, asam pedas, masakan cina dan sebagainya. Akibat dari myopia pemasaran  yang mementingkan hidangan siam itu kita tidak dapat menyelesaikan selera pengguna, maka peluang terbaik itu diambil alih oleh  peniaga lain kemudian menjadi pesaing utama bersebelahan dengan kita.

TELUR MATANG

catatan pinggir
Terima kasih kepada Cik Nadia Hezlin Y. Lecturer Pemasaran yang masih muda dan matang. Entah dimana sekarang!.

Saya menulis bidang bisnes ini jauh dari lubuk hati saya untuk mengajar itik berenang  melainkan bagi mengisi masa lapang saya agar lebih bemakna. Selain dari itu, dapat mempelbagaikan maklumat dalam bidang maya supaya banyak pilihan dalam minat membaca.

Laman ini adalah satu catatan pinggir yang bebas dan sesiapa yang menemuinya, jika berminat untuk membacanya bolehlah bekongsi fikiran bersama. Ia adalah satu nota peribadi saya, bagi mengingati diri saya ketika mengulangi apa yang saya belajar bertahun-tahun dikuliah dalam bidang pengurusan perniagaan. 

Tidak semua, melainkan apa yang menjadi minat saya untuk mengkaji lebih dalam sesuatu yang belum saya ketahui. Kadang-kadang saya merasa semakin banyak kita belajar, semakin banyak yang kita tidak tahu. Begitulah luasnya ilmu yang tuhan tunjukan kepada kita jika kita berusaha dan berdoa untuk mengetahuinya.

Dalam menimba ilmu, ianya seperti air di lautan, semakin ditimba semakin banyak dan tidak pernah surut. Kelebihannya, kita brfikiran luas kerana sesuatu perkara kita ada kebolehan melihat berbagai sudut. Itulah kematangan.  Ini bukan sahaja kita belajar dibilik kuliah atau pondok sebaliknya alam terbentang dijadikan guru.

Di Indonesia, jika mereka kata telur setengah matang itu bermakna telur rebus separuh masak. Jadi telur matang itu sendiri kita faham maknanya. Oleh itu, fikiran  matang itu seperti telur rebus penuh masak yang   dijadikan  cendera hati majlis kahwin itulah agaknya. Wallahu alam. Hehehe betul ke?

Tuesday, 10 August 2010

APA PANDANGAN ORANG CINA TERHADAP KONSEP PERNIAGAAN ORANG MELAYU

Bahagian 6

Ann Wan Seng (2006) dalam bukunya Rahsia Bisnes Orang Cina ada beberapa bab menyentuh tentang gaya perniagaan orang melayu menurut pandangannya. Saya petik sebahagian dari bab 4, Konsep Bisnes Orang Cina untuk kita menilai ;

".. ..Konsep Perniagaan orang cina lebih berdasarkan prinsip simbiosis dengan setiap peniaga saling lengkap-  melengkapi antara mereka. Mengikut konsep ini  jika ada peniaga yang menjual barang runcit, maka peniaga lain akan menjual barang basah dan keperluan lain. Bagi membolehkan perniagaan runcit itu hidup, orang cina membuka kawasan restoran dikawasan berhampiran dimana segala bekalannya akan diperoleh daripada kedai-kedai yang berada disekitar. Dengan demikian, perniagaan dikawasan itu akan berkembang pesat kerana wujud sokongan dan dukungan yang kuat di kalangan peniaga.

Konsep perniagaan orang cina tidak sama dengan konsep berniaga orang melayu. Orang cina tidak suka 'makan' atau mencari keuntungan seorang. Mereka tidak digalakan membolot segala keuntungan dan kekayaan. Sebaliknya jika boleh, mereka perlu berkongsi segala keuntungan yang diperoleh dengan peniaga lain. Peniaga tidak boleh mementingkan diri sendiri. Mereka kena memikirkan orang lain. Ini kerana tidak ada peniaga boleh hidup seorang diri. Mereka perlu bergantung pada peniaga lain samada bagi mendapatkan bekalan, pelanggan dan kemahiran. Konsep ini penting bagi menjamin kejayaan sesuatu perniagaan. Tapi malangnya  konsep itu gagal diterjemahkan oleh orang melayu dalam bidang perniagaan. Akibatnya, berlaku persaingan negatif yang akhirnya menghancurkan keseluruhan perniagaan orang melayu.

Seringkali berlaku peniaga melayu yang suka berniaga barang yang sama dikawasan yang sama. Jika satu gerai jual tomyam, maka semua gerai akan menjual makanan yang sama. Jika ada yang menjual kueh, maka keesukan harinya akan bercambah gerai-gerai lain yang menjual kueh. Perkara ini seolah-olah menjadi suatu budaya dan trend dikalangan peniaga melayu tidak kira dimana sahaja mereka membuka perniagaan. Konsep perniagaan sebegini tidak menguntungkan dan menimbulkan persaingan yang tidak sihat. Akhirnya  bukan semua peniaga mendapat untung, tetapi semua terpaksa gulung tikar atau bertukar bantal. Keadaan ini turut dapat diperhatikan pada bulan puasa. Pada waktu itu akan muncul ramai peniaga segera bak cendawan selepas hujan. Mereka berniaga bagi mendapatkan keuntungan dalam jangka masa singkat dan akan berehat apabila berakhirnya bulan ramadhan. Peniaga 'ala mee maggi' tidak akan berupaya menjadikan peniaga itu berjaya didalam lapangan perniagaan Ramai yang muncul secara tiba-tiba dan hilang secara tiba-tiba.

Peniaga jenis kulat dan cendawan tidak mempunyai ruang dalam dunia niaga orang cina. Golongan ini tidak layak diiktiraf sebagai peniaga dan usahawan yang sepatutnya menunjukkan kesungguhan dan komitmen yzng tinggi supaya terus berniaga tanpa mengira musim. Orang cina tidak suka berniaga secara bermusim walaupun ada diantara mereka  mengusahakan perniagaan secara kecil-kecilan. Berniaga kecil-kecilan lebih baik dari berniaga bermusim kerana peniaga itu mempunyai peluang untuk berkembang. Peniaga bermusim bukan sahaja tidak boleh berkembang tetapi akan menghadapi masalah modal dan kecairan tunai bagi memulakan perniagaan. Mereka berniaga bagi mendapatkan duit poket dan duit belanja. Pada hal, peniaga perlu meletakkan keuntungan sebagai objektif utama perniagaannya. Wang yang digunakan bagi menghasilkan wang. Wang digunakan bagi melabur dan menambah modal perniagaan. Wang tidak sepatutnya dibelanjakan lebih-lebih lagi jika ia adalah keuntungan dari daripada perniagaan....."

Demikian imbasan ringkas dari bab 4  tulisan Ann Wan Seng pandangannya terhadap konsep perniagaan orang melayu. Kita harus akui walaupun ada banyak alasan mengapa jadi begitu. Memang benar pandangan itu, boleh dikatakan bahawa banyak cabang kita berfikir bahawa 'hidup ini sementara' kerana falsafah kesementaraan itu mengakari fikiran masyarakat kita. Untuk melihat falsafah kesementaran ini lebih luas klik blog melayurayadaily....

Monday, 9 August 2010

FIKIRAN BISNES ‘ALA CENDAWAN’ TIDAK MEMBANGUN USAHAWAN MELAYU

Bahagian 5

Pemikiran bisnes yang bersifat sementara tidak akan membangunkan usahawan melayu. Ini adalah satu pemikiran orang pahang bilang ‘ ikut labut orang ramai’. Maksudnya berfikir ikut trend orang ramai. Dalam pembangunan usahawan kita mencari fikiran yang berbeza atau luar biasa dan konsisten. Inovatif.

Berpijak atas pemikiran serupa itulah apabila terdapat satu kawasan perniagaan yang penuh dengan orang melayu berniaga barangan yang sama. Contohnya, kawasan food centre. Jika ada dua puluh buah gerai jualan makanan hampir sama. Dari hujung sampai kepangkal, jika jual tomyam, semuanya tomyam.

Tomyam, mi sop, mi celor, mi goreng, mi ladna. mi bandung , bihun goreng, bihun rebus, nasi goreng macam-macam goreng, semua ala siam. Yang tidak pandai masak siam pun ikut masak siam. Jadi tomyam siam ada berbagai rasa manis, masam, masin, pedas, serai, daun limau, langkuas, perasa udang dan himpunan segala rasa maka tomyam kita rasa air asam atau macam rasa asam pedas atau rasa singgang !.

Kemudian pelanggan datang sekali tidak memuaskan, mereka tidak datang lagi. Bila restoran kosong sedangkan gerai sebelah penuh sesak maka kita kata orang sebelah pakai ilmu siam, ilmu hitam atau paling tidak kita kata orang sebelah masuk 'ganja' dalam tomyam kah..kah..kah..

Jika kita ingin membuka sebuah perniagaan dalam bidang permakananlah misalnya, nampak mudah. Ada ruang kemudian susun kerusi meja, seterusnya sedia ruang dapur dan beli barangan mentah, kemudian gantung sedikit kangkung dan kailan pada cermin kaca, wah sudah jadi kedai tomyam. Senang bukan?.

Tidak begitu, sebelum kita membuka restoran atau apa-apa bentuk ruang niaga kita lihat kedalam diri kita. Apa skill atau kemahiran serta keistimewaan kita ada ?. Sekurang-kurang dua tiga jenis masakan kita, memang kita sendiri rasa sedap dan jika orang lain pun makan rasa sedap. Itu akan kita jadikan ‘main’ atau hidangan utama. Sudah memadai. Orang rasa sekali berasap… mereka pasti datang lagi.

Di Temerloh, ada sebuah restoran masakan  tempoyak ikan patin. Restoran itu meletup, hari-hari minggu ramai orang datang dari Kuala Lumpur turun khusus untuk makan siang ikan patin !. Masakan lain tidaklah berapa special sangat tetapi masakan ikan patin itu yang menjadi pilihan utama. Sudahlah makan disitu, bungkus bawa pulang lagi.

DiJerantut, Restoran L & L, masakan tempoyak ikan patin original Sungai Pahang, lewat sampai sahaja menjelang tengah hari habis !. Pegawai Kerajaan dari seluruh Malaysia jika turun keJerantut tidak sah kalau tidak makan disitu. Ahli- ahli perniagaan yang mera’ikan pegawai-pegawai kerajaan juga disitu. Walaupun mahal sedikit tetapi berbaloi.

Itulah pentingnya ilmu dan kemahiran. Banyak lagilah contoh-contoh seperti diKuala Lumpur, restoran ayam kampung sebelah TPCA, Nasi lemak antarabangsa, Singgang ikan di UMNO lama, Zainol nasi kandar di PJ, Nasi kandar dikampung Atap, Kepala kari ikan diStadium adalah contoh popular.

Mengapa mereka popular ? kerana mereka mempunyai skill dan kemahiran. Rasa kemarin sama rasa semalam. Rasa semalam sama rasa hari ini, esuk dan seterusnya. Mereka menyelidik dan sentiasa meningkatkan mutu, rasa, perkhidmatan dan sebagainya. Sebab itu mereka maju. Ayam kampung dan Nasi lemak antarabangsa sudah meluas difrancaiskan.

Oleh itu, sebelum membuka perniagaan kita harus besedia dahulu apa yang kita ingin ketengahkan. Soalnya pengurusan perniagaan kurang tahu tidak apa. Buat dahulu nanti kita akan tahu. Apa yang penting disini “ apa yang kita tawarkan kepada pelanggan” ia mesti jelas.

Sunday, 8 August 2010

ADA RASA TAKUT BILA DATANG HARI RAYA

Bahagian 4

Ada banyak sebab kenapa kita kata bulan puasa itu tuhan taburkan rezki lebih dari bulan biasa. Pada hal ia sama dengan bulan-bulan lain juga. Pertama, kerana perbezaan waktu makan ia itu bertukar dari makan siang kepada makan waktu malam. Sepanjang siang samada untuk dirumah dan diluar kita berbelanja tidak mengira waktu. Ada kala 'cincai' sahaja sebab kita boleh makan pada bila-bila  rasa lapar. Jika dibandar pilihan banyak. Teh tarik dan roti canai pun sudah memadai.

Dibulan puasa segala apa yang kita beli adalah untuk persediaan makan pada waktu malam. Jika kita beli waktu pagi pun adalah barang disedia untuk malam. Jadi buat apa kita terlalu awal untuk sedia makanan untuk waktu malam ?. Nah..  semua orang fikir waktu petang adalah terbaik untuk sedia makanan waktu malam. Sebilangan besarnya pula fikir, buat apa susah-susah masak lebih baik beli sahaja makanan yang sudah siap tinggal hidang sahaja?. Jadi sebilangan besar fikir begitu, semua menyerbu kepasar ramadhan.

Ekonomi baik, serbuan lagi memuncak. Peniaga-peniaga seperti kera jatuh anak melayani pelanggan. Sedap tidak sedap habis. Berapa harga sahaja bayar!. Ada peniaga balik awal kerana barang jualan habis. Esuk tambah lagi, habis juga. Situasi ini dapat dilihat dan dirasai oleh semua pengunjung. Mulut melayu juga kalau untung heboh.. cerita pada jiran-jiran, kawan-kawan " Woii minah! aku untung besar bulan puasa ni".  Ada kata " huss tak cukup tangan sambut duit dari pelanggan". Ada kata " seribu sari untung". Ada pula " pepalih seronoknya berniaga dipasar ramadhan, sedar-sedar dah malam raya".

Apabila masuk sahaja hari puasa pertama, mula ramai yang berfikir untuk bersedia menyambut hari raya. Sudah mula berdikit-dikit shopping. Pakaian, peralatan untuk kueh mueh, perhiasan rumah seterusnya ada yang terfikir tukar perabut.

Jadi kedudukan hari hari raya bergantung kepada sebanyak mana jumlah wang dalam tangan. Jika besar jumlahnya hati pun ikut besar dan meriah. Ada yang beli pakaian tujuh pasang untuk tujuh hari. Sehari sepasang. Ada yang sekadar apa yang ada. Jika kurang wang hari raya bertukar menjadi hari sedih. Hari air mata. Terkilan melihat anak-anak tidak sama dengan anak orang lain. Terkilan sana, terkilan sini. Jadi hari raya tidak bermakna. Walau pun cuba memujuk perasaan sendiri, tetapi kesedihan tetap datang. Air mata asyek bertakung ditepi mata.

Kadang kala, hari raya menjadi hari yang menakutkan. Hari yang boleh jadi hari air mata yang mengalir bila mendengar takbir. Hari yang menjadi semua terkenang bila dalam keadaan susah. Hari yang datangnya insaf bahawa hidup bergantung pada anugrah tuhan.

Sekuat mana kita menyembunyikan kesusahan kita dari orang lain, tetapi kita tidak boleh menyorok pada diri sendiri. Suasana sekeliling yang membezakan kita dengan orang lain. Walau pun ada orang lain sama dengan kita dalam keadaan susah, tetapi kesenangan orang terbanyak boleh menghilangkan imej kesusahan bilangan orang yang kecil itu. Semua nampak senang dan meriah. Pada hal dalam hati kita berjeruk rasa kepedihan.

Orang yang berharta, wang yang banyak serta berpendapatan tinggi tidak merasa apa yang dirasai oleh orang susah. Mereka hanya memahami sedikit tetapi tidak sama antara bahu yang memikul. 

Itu sebabnya, pada bulan puasa orang akan belanja sebesar mana wang yang ada dalam tangan mereka untuk menyenangkan perasaan sendiri dan melihat anak-anak serta kaum keluarga gembira dan meriah. Itulah gunanya hasil kerja kuat, cari wang siang malam, pecah kepala berebut kuasa dalam politik, siang malam belajar untuk dapat gaji besar serta kalang kabut berniaga setahun sekali berusaha untuk menyenangkan hati.

Pemerhatian, percakapan, pengalaman serta gelagat  inilah antara sebabnya tumbuh peniaga cendawan pada bulan puasa sebagai respon kepada gelagat pengguna pada bulan itu.

Jadi saya huraikan serba ringkas mengapa bulan puasa itu agak luar biasa umat islam berbelanja, saudara tafsirlah sendiri bagaimana Allah swt menjadikan bulan ramadhan itu sebagai bulan berbeza dari bulan-bulan lain.

BETUL KE SUMBER REZKI LEBIH PADA BULAN PUASA?

Bahagian 3

Apa benar pada sepanjang bulan puasa tuhan taburi lebih rezki dari bulan biasa? Adui... itu soalan susah. Jika peperikasaan keluar soalan itu boleh jadi markah tinggi, atau boleh jadi tidak lulus seterusnya mungkin paras hidung. Tidak ada soalan lain ke?  itu kena  cari ulama' untuk jawapan tepat kerana mereka tahu hadis, tafsir Al Qur an !.

Hai.. itu pun kena cari ulama'?. Habis... ulama' kita asyek jawab perkara segini sampai mereka tidak ada masa untuk merangka fikiran urusan yang lebih besar. Soal besar? tidak kah ini juga soal besar?. Ya lah kalau ulama' kita duduk cari jawapan hal rezki, air sembahyang, batal sembahyang, batal puasa dan berbagai lagi soalan pendapat yang pening dan dangkal, mereka tidak boleh berfikir fasal konsep negara islam, soal perpaduan umat islam,soal  dan soal-soal yang lebih besar tergolong soal pembangunan negara dan ummah. Itu sebab boleh dikatakan semua negara islam mundur.

Jika ada ulama seperti mufti Perak Tan Sri Harussani bercakap fasal perpaduan umat islam ramai yang tingkah dia macam-macam pula. Bohong, tidak boleh campur hal politik, tidak perlu jadi orang tengah sampai kawan itu terjelir lidah menafikan bahawa dia tidak bohong dan ikhlas untuk melihat umat islam berpadu  macam mana?.

Haa.. itu sebab ulama kita duduk diam bersandar pangkal nyior sahaja. Mereka ambil pendekatan diam diri. Sebab kalau mereka bercakap ramai yang membantah. Satu-satu tanda tamadun umat islam itu akan runtuh bila  ahli-ahli poltik meminggirkan pendapat ulama'. Jadi dunia islam tidak terpandu oleh cahaya ilmu lagi. Mereka dikompas oleh nafsu dan keduniaan semata-mata.

Sebenarnya, tiada beza antara bulan puasa dengan bulan lain dalam kontek taburan rezki. Yang membezakannya adalah situasi satu bulan itu dengan bulan-bulan lain dalam setahun. Sebelas bulan kita makan siang, satu bulan kita hanya makan waktu malam. Bezanya soru  siang dengan soru waktu malam.

Kemudian memuncak sampai datang hari raya. Itulah yang membezakan bulan puasa dengan dengan bulan-bulan biasa. Ingat, bicara mengenai ibadat puasa bukan makan minum itu menjadi perkara pokok. Ia melibatkan secara total mengenai 'menahan diri'.

Lantaran itu,  kewajipan rukun islam itu telah membentuk gelagat dan cara berfikir umat islam khusus untuk satu bulan itu. Berbeza dengan bukan islam, dalam satu tahun itu tidak ada hari dan bulan yang yang berbeza mencorak kehidupan dan cara berfikir mereka.

wah...! nampaknya kena sambung lagi... nanti kawan kita yang selalu hayal baca lama-lama itu semakin menjadi pula angan-angannya. Pelik juga.. bila membaca sahaja TV dalam otak dia meraban kechanel lain. Macam ada satu lagi kawan saya itu. Dia lain pula sakitnya. Dia tidak boleh berucap lebih dari lima minit jika didalam majlis. Jika dia berucap panjang mula lah dia keluar cerita hayal. Dia berkawan dengan raja Jordan lah, dia berkawan dengan Obamalah...  macam-macam ada.  Sambung........