Thursday 12 August 2010

NIPAH - NUCLEAR POWER GUNUNG BENUM

Catatan pinggir

Dua tahun lepas, Dato' Seri Dr.Jamaludin Jarjis sebelum mengakhiri jawatannya sebagai Menteri Sain, Teknologi dan Inovasi telah melawat Jerantut bertemu dengan kurang lebih 40 orang pemimpin Daerah itu. Saya dapat mencelah dan mendengar sama mesej yang disampaikannya.

Sebenarnya ada misi tersirat tetapi saya tidak menyentuh tugasan itu hanya saya tertarik kepada satu cerita pengalaman DS.JJ dikementerian Sains itu. Saya tidak tahu asal mulanya kenapa dia masuk ke cerita daun nipah dan ianya sangat menarik minat odeon yang mendengarnya pada pertemuan itu.

DS. JJ bercerita dia telah mengarah Bahagian Inovasi Kementerian  supaya mengkaji tentang khasiat daun nipah berdasarkan pemerhatian karaktor seekor beruk jantan bersama 30 ekor beruk betina diatas sepohon pokok rendang dan berhampiran pokok itu terdapat seperdu nipah.

Mengikut ceritanya, beruk jantan itu dapat menunjukan kejantanannya yang begitu 'power' sehingga kesemua 30 ekor beruk betina itu tersenyum lebar, meriah dan riang kerana mendapat layanan dan cumbuan hingga ketitisan terakhir, ranting dan daun pohon itu bergetar menyahut kenikmatan pelukan sijantan dengan penuh romantis lantas jari jemari terkepal diasaat akhir kemudian membuka sendiri perlahan-lahan. Seekor demi seekor menunggu giliran didahan yang lain. Bila beruk jantan rasa powernya berkurangan dia turun sebentar memetik daun nipah dan memakan secukupnya. Kemudian power nya datang balik dia menamatkan semua yang masih menunggu dengan sabar. Bagi menyelesai permintaan 30 ekor itu tidak memakan masa yang panjang. Barangkali, powernya itu tiada limit. Pemerhatian ini kata nya berulangkali.

Beliau mengatakan jika usaha itu berjaya, dia akan berhenti menjadi menteri untuk menjadi usahawan biotek nipah bagi dipasarkan keseluruh dunia dan dia akan jadi kaya raya hasil jualan pil power tersebut. Khasiat nipah juga barangkali boleh jadi penyembuh penyakit atau lain-lain.

Saya pun buka mulut bertanya. "Dato' seri jika daun nipah power, bagaimana 'buah nipah"?. Dia menjawab semua sekali dikaji dari akar, batang, hingga kedaun atau bunga dan buah jika ada . Saya pun fikir kalau daun bgitu punya power, buah lagi power barangkali beruk itu bukan sahaja dapat memenuhi kehendak beruk betina malah dapat memenuhi kehendak beruk jantan juga. Hehehe..hak..hak.. hak...Huish bahaya !. Rata buang bayi. Hehehe.

Dato' Seri JJ tidak menjadi menteri sains lagi, sekarang menjadi Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat. Kajian itu tidak diteruskan. Lain menteri lain minat. Menteri sain yang ini angau  sahaja nampaknya. Lantaklah.


WOOIYE..... DI AMERIKA TAK ADA POKOK NIPAH KER DATO' ?

No comments: