Wednesday 13 October 2010

KAEDAH BARU BASMI DENGGI DICARI – PM




1.8 bilion penduduk diRantau Asia Pasifik terdedah kepada ancaman wabak denggi. Ia merupakan virus yang cepat menular dengan 2.5 bilion penduduk dunia terdedak kepada ancaman wabak itu. 70 peratus dari 1.8 bilion penduduk Asia Pasifik kebanyakannya negara-negara membangun.

Tahap kesedaran masyarakat untuk bersama kerajaan membasmi wabak itu masih lagi rendah dan masyarakat diminta bertanggung jawab terhadap kawasan masing-masing tidak menjadi kerana tahap kesedaran tidak begitu tinggi .

Rengkasan kenyataan sidang akhbar PM Najib dipersidangan WHO bagi wilayah Pasifik Barat ke 61 di Putrajaya Okt 11, 2010.

KOMEN

Memang benar kesedaran dikalangan masyarakat kurang tinggi dalam memelihara suasana persekitaran yang bersih dari wabak denggi. Terdapat rumah-rumah disekitarnya berserabut dengan berbagai-bagai peralatan lama disimpan tidak teratur dan bersepah. Lebih memualkan lagi dengan keadaan teduh, gelap dan menggalakan nyamuk berhimpun dan membiak. Situasi ini boleh terdapat disetiap taman perumahan pada rumah-rumah tertentu didalam kawasan bandar tidak kira ia dikawasan perumahan kos rendah, serdahana dan tinggi.

Terdapat juga pihak berkuasa tempatan tidak dapat menyelenggara longkang-longkang yang airnya tidak mengalir kerana tersumbat, tersekat dan berada dikawasan rendah hingga boleh membiak nyamuk pembawa wabak berkenaan.

Penduduk membayar cukai pintu bertujuan mendapatkan perkhidmatan dalam berbagai perkara yang disenaraikan tetapi tidak mendapat pulangan yang sepatutnya dari pihak berkuasa berkenaan. Inilah yang mendatangkan kegelisahan kepada penduduk kerana untuk mengatasi masalah yang diluar kemampuan mereka.

Dalam hal-hal sedemikian penduduk ditaman-taman perumahan boleh mengadakan gotong royong, membersihkan sendiri dikawasan masing-masing dan sebagainya. Tetapi tidak semua perkara dapat diselesaikan. Melainkan ianya dilapur kepada pihak berkuasa tempatan. Apa jadi jika tidak diambil perhatian?.

Saya mengambil contoh longkang diTaman Koperasi Jerantut airnya tidak mengalir, tidak pernah dicari jalan penyelesaian sejak 15 tahun yang lalu. Penduduk taman itu setiap kali ada kes denggi ada disenaraikan mereka terlibat. Mengapa?, sedangkan ada wakil ahli Majlis setiap kali mesyuarat membawa hal itu masih juga tidak diambil perhatian.

Oleh itu yuran/ cukai pintu yang dibayar oleh penduduk harus dinilai dengan pulangan perkhidmatan.

No comments: