Tuesday 17 August 2010

RUNTUHNYA EMPAYAR SKIM CEPAT KAYA

sambungan (4).

Bisnes skim cepat kaya Pak Man Tv berjalan 5 tahun. Dalam awal tahun keempat skim pelaburan Pak Man Tv menuju puncak. Boleh dikatakan seluruh negeri-negeri di Semenanjung ini ada ejen dan pelabur Pak Man.

Pak Man Tv tidak lagi mengamal cara lama dalam sistem pelaburan. Pak Man telah melantik seorang bekas pengurus bank menguruskan dananya. Semua pelaburan melalui akaun bank. Ejen-ejen hanya mengantar slip bank kepada Ibu Pejabat dan segala bonus atau dividen juga dibayar melalui akaun dalam jarak masa dua minggu sekali.

Ejen-ejen Pak Man Tv juga mempunyai pejabat urusannya disetiap negeri. Ejen-ejen kecil dibawah naungan ejen-ejen negeri. Pelabur skim cepat kaya Pak Man Tv mencapai angka 300,000 orang dalam tempuh melebihi empat tahun dan purata pelaburan melebihi RM3000 seorang. Kebanyakannya mengatasi angka RM 10,000.

Pak Man Tv, telah melabur dalam hartanah pula. Tanah-tanah strategik di Alor Star, Pulau Langkawai, Pulau Pinang, Ipoh, Lembah Klang, Johor Bahru, Melaka dan Tioman dibeli oleh Pak Man. Pengurus hartanah memasang telinga dimana sahaja ada tawaran jualan tanah dilokasi itu mereka akan terus mengambil kesempatan untuk dibeli. Sebuah Hotel terkemuka diLangkawi dan  sebuah diKuala Lumpur dibeli oleh Pak Man Tv.

Pak Man Tv tidak pernah tergendala dalam soal bayaran bonus dan dividen kepada pelabur. Ada pelabur-pelabur  Pak Man yang berani melabur melebihi RM 100,000 menjadi kaya dan mewah. Skim cepat kaya Pak Man diyakini oleh para pelabur pasti tidak hangus dan berbaloi.

Beberapa bulan sebelum masuk usia lima tahun Skim Cepat kaya Pak Man, terdapat desus desas bahawa pelaburan mereka mula tidak berbayar ikut jadual. Mereka yang meminjam bank, koperasi, menjual tanah mula risau. Ada yang sudah mencapai dua bulan tidak berbayar. Rupanya, ejen-ejen Pak Man sudah main kayu tiga. Mereka sudah pandai mengutip pelaburan untuk dimasukan keakaun sendiri.

Tidak puas hati memuncak hingga keluar muka hadapan akhbar perdana. Pejabat Pak Man Tv diserbu. Semua akaun Pak Man dibeku. 300,000 orang pelabur gigit jari!. Oleh kerana undang-undang penggubalan wang haram dan memungut deposit tanpa lesen Bank Negara kurang jelas pada ketika itu, Pak Man tidak diambil tindakan mahkamah. Pak Man Tv dibuang daerah kePulau Jerjak dan beberapa orang ejen kanan dibuang daerah kekawasan terpencil, dikenakan lapur diri dibalai polis setiap hari. Pelabur tidak mendapat kembali wang pelaburan mereka.

Selang tiga empat tahun selepas itu, muncul pula 'skim cepat kaya amanah saham Relong' (bukan nama sebenar). Relong itu seperti satu nama pusat pertumbuhan desa di Kuala Lipis. Cantik nama itu bukan ?. Hahahaha...... beribu orang juga jadi mangsa.  Bisnes itu bukan beroperasi di Lipis sebaliknya diKuala Lumpur. Tentu orang Pahang masih ingat !. terutama yang jatuh ditimpa tangga.

Apa yang saya ingin ingatkan disini dalam semua zaman skim cepat kaya tetap berlaku dalam cara yang berbeza. Di Itali, kerajaan Itali pernah membayar dolar to dolar kepada hampir sebahagian besar rakyatnya yang terperangkap dengan skim cepat kaya. Jika kerajaan tidak berbuat demikian, negara akan jadi huru hara rakyatnya memberontak.

Jadi belajarlah dari pengalaman orang lain dan seriklah.
Cerita ini hanyalah kisah dan teladan. Kisah benar, tetapi nama orang, tempat dan plot diubah dari cerita asal. Pada yang masih ingat peristiwa ini akan dapat menerangkan dengan jelas. Apa yang ingin disampaikan adalah pengajaran dari cerita itu.

No comments: