Thursday 5 August 2010

KELEMAHAN KECIL BOLEH JADI PELANGGAN CEMUS DALAM BISNESS

Bahagian 1

Awas, jika berniaga apa sekali pun wang cucuran adalah sama penting dengan barang yang kita jual. Kita jangan biarkan pelanggan menunggu lama berdiri menunggu kita memulangkan lebihnya. Kita kena ingat bahawa pelanggan adalah raja dan kita adalah hamba dalam perniagaan.

Kadang-kadang sebagai manusia kita juga mempunyai perasaan, mood, serta harga diri. Kita juga ada rasa mual dengan gelagat pelanggan. Seribu satu macam pelanggan kita temui semasa berniaga. Yang paling tidak tahan adalah mereka yang sangat remeh, eksyen dan berlagak, bercakap besar seolah-olah duit mereka itu emas.

Tetapi demi mesra pelanggan kita terpaksa tutup kelemahan kita. Menutup kelemahan kita itu adalah satu kekuatan dalam apa jua bidang berkomunikasi. Kita nampak steady dan tidak menunjukan sebarang tanda bahawa kita marah atau bad mood.

Kita harus ingat bahawa wang lebih walaupun satu dua sen mesti dikembalikan kepada pelanggan. Walau pun kadang-kadang kita berurusan jual beli dengan orang kaya dan dermawan. Mereka tetap mengira sebanyak mana wang cucuran yang kita kena kembalikan. Sebab ini adalah prinsip seorang pembeli. Jika kita tidak cukup walau pun satu sen mengembalikan kepada mereka, mereka akan kata kita tidak jujur. Mereka terlalu berkira terhadap wang cucur. Bab mereka derma lain.

Jika kita tidak cukup kerana tiada wang kecil sejumlah yang patut pulang balik, contohnya 10 sen, kita kembalikan 20 sen. Kita rugi sedikit tidak mengapa kerana 10 sen itu membeli keyakinan mereka pada kita. Mereka rasa terhutang dari kita dan akan datang  mereka kembali lagi.

Jika mereka pula terkurang sedikit samada 10, 20 sen dari harga barang dan terkial-kial mencari wang kecil, cepat-cepat kita  berikan diskaun kepada mereka. Contohnya "tak apalah", " biarlah" " ok lah". Mereka akan seronok dengan kita. Dalam hati mereka kita sangat pemurah, bertolak ansur dan sedia berlebih kurang.

Jika mereka tidak cukup wang satu ringgit lagi misalnya, jika mereka adalah pelanggan kita kenali cepat-cepat kita kata "lain kalilah". Mereka akan besar hati dan mengikat mereka untuk datang lain kali. Jadi, setiap pelanggan kita pasang tali halus dengan berbagai cara samada diskaun, harga promosi, dan ada sekali sekali sekala kita kasi ekstra sebagai menghargai pelanggan tetap kita.

Kelemahan bangsa kita dalam perniagaan adalah menyediakan wang cucur. Atasi kelemahan kecil itu segera supaya kita terus berjaya dalam perniagaan. 

1 comment:

udanggalah said...

SALAM...Kawan dari Rompin...nak cerita pengalaman dinegara jiran,Indonesia..Para peniaga disana
melayan bersungguh-sungguh pelanggan yang datang..dari tak niat nak beli jadi beli..
Rasanya kalau kat Malaysia setengahnya hasrat nak beli pun tak jadi kerana tak dilayan.....