Tuesday 31 August 2010

MESEJ KEMERDEKAAN


Merdeka. Datang tidak bergolek. Ia usaha nekad tergabung nenek moyang kita. Tukarannya fikiran, keringat, perasaan, wang ringgit, emas perak, harta benda hatta nyawa. Bila merdeka setiap hari ada irihati, dan cemburu serta tidak senang pada kemerdekaan kita itu.

Merdeka, kita bebas dari telunjuk koloni. Kita tentu hala kemana kita. Bebas tapi terkompas. Kita bebas dari komunisma dan sosialisma. Kita pilih demokrasi dan dagang bebas. Tetapi sosialisma dan komunisma tetap hidup dari sebahagian jiwa dinegara ini. Pengkhianat tetap berbenih sepanjang zaman.

Kita pilih liberal yang diatur (terpimpin) terbentuk dasar terpimpin agar masyarakat dapat diatur jika tidak sama ia tidak berjurang dalam. Kita terus menyusun kehidupan agar sekata  tetapi asakkan idealisma 'survival of the fittest' berkumandang.

Kita angkat kesucian agama, bila pegangan agama semakin kuat dan suci kekotoran dan pengkhianatan menapak dibelakang. Tempat suci jadi tidak suci. Tempat dihormati dengan penuh adab dijadikan pasar undi.

Bangsa yang berjaya menguruskan kemerdekaan dikatakan rasis, sempit, zalim, kejam, rasuah, penyeleweng, kafir, dan toghut. Itulah hadiah sebuah kemerdekaan. Bila bangsa yang berjuang menegakkan sebuah negara bangsa hingga berjaya maka disumpah seranah, tiada lagi budi maka Tuhan akan tarik balik kemakmuran yang kita kecapi selama ini. 'Budi itu cahaya' dan Tuhan suka kepada manusia menabur budi.

No comments: